Bayi dan kanak-kanak belajar memahami dunia dan persekitaran melalui interaksi dan perhubungan yang dilakukannya. Salah satu cara dalam berhubung dengan persekitaran adalah melalui aktiviti bermain. Oleh yang demikian, ibu bapa atau penjaga hendaklah menggalakkan bayi dan kanak-kanak bermain supaya mereka dapat memahami dan meneroka diri sendiri dan persekitaran dengan lebih baik.
Pada peringkat awal perkembangan, iaitu 6 bulan pertama, bayi bermain dengan anggota badannya seperti menggenggam tangan dan menggerakkan kaki. Melalui aktiviti ini, bayi dapat belajar dengan lebih dekat tentang anggota tubuhnya. Selain itu, bayi ini juga dapat belajar menggunakan otot-otot yang ada pada tangan dan kaki. Apabila bayi menggoncang loceng yang diberi oleh ibunya, dia dapat dilatih menggunakan deria pendengaran dan penglihatan. Aktiviti ini membolehkan bayi meneroka pelbagai bentuk bunyi dan memerhatikan pelbagai jenis bentuk barang permainan.
Menurut Jean Piaget kanak-kanak yang berumur 18 -24 bulan boleh melakukan imitasi terhadap tingkahlaku yang dilihatnya atau diperhatikannya. Sebelum peringkat ini , peniruan kanak-kanak kurang tepat, contohnya apabila kita menggerakkan jari kita seperti orang berjalan, kanak-kanak mungkin boleh buka-katup jarinya sahaja. Oleh sebab itu salah satu permainan yang digemari oleh kanak-kanak peringkat ini ialah Ba cak! (peekaboo). Selain itu kanak-kanak pada tahap ini kanak-kanak juga sudah boleh meniru tingkhalaku model yang tiada didepan matanya. Tingkahlaku tersebut telah dilihatnya beberapa jam yang lalui dan telah dismpan dalam ingatannya. Contohnya meniru tingkahlaku mengamuk (temper tantrum) rakannya setelah 24 jam peristiwa tersebut berlaku.
Bermain juga dapat membantu bayi dan kanak-kanak membentuk pemahaman bahasanya. Melalui interaksi yang dilakukan oleh ibu bapa ketika bermain, bayi dan kanak-kanak dapat mempelajari dan memahami bunyi-bunyi bahasa, penggunaan kata dan ayat dalam perbualan seharian. Apabila sudah boleh bercakap, kanak-kanak dapat menyatakan maksud dan kehendaknya dengan baik kerana perbendaharaan katanya adalah luas dan banyak.
Selain dapat membuatkan bayi dan kanak-kanak seronok, bermain juga dapat membentuk personaliti dan tingkahlaku yang baik dalam diri mereka. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak dapat dilatih untuk berkongsi barang permainan, sabar, memahami perasaan orang lain, dan menggunakan bahasa yang baik dalam perbualan. Melalui aktiviti bermain juga, konsep kendiri yang baik juga dapat dibentuk. Penerimaan dan penghargaan kendiri kanak-kanak yang baik turut dapat dipupuk sekiranya ibu bapa atau penjaga memberi bimbingan sepanjang aktiviti bermain itu dijalankan.
Pada peringkat awal perkembangan, iaitu 6 bulan pertama, bayi bermain dengan anggota badannya seperti menggenggam tangan dan menggerakkan kaki. Melalui aktiviti ini, bayi dapat belajar dengan lebih dekat tentang anggota tubuhnya. Selain itu, bayi ini juga dapat belajar menggunakan otot-otot yang ada pada tangan dan kaki. Apabila bayi menggoncang loceng yang diberi oleh ibunya, dia dapat dilatih menggunakan deria pendengaran dan penglihatan. Aktiviti ini membolehkan bayi meneroka pelbagai bentuk bunyi dan memerhatikan pelbagai jenis bentuk barang permainan.
Menurut Jean Piaget kanak-kanak yang berumur 18 -24 bulan boleh melakukan imitasi terhadap tingkahlaku yang dilihatnya atau diperhatikannya. Sebelum peringkat ini , peniruan kanak-kanak kurang tepat, contohnya apabila kita menggerakkan jari kita seperti orang berjalan, kanak-kanak mungkin boleh buka-katup jarinya sahaja. Oleh sebab itu salah satu permainan yang digemari oleh kanak-kanak peringkat ini ialah Ba cak! (peekaboo). Selain itu kanak-kanak pada tahap ini kanak-kanak juga sudah boleh meniru tingkhalaku model yang tiada didepan matanya. Tingkahlaku tersebut telah dilihatnya beberapa jam yang lalui dan telah dismpan dalam ingatannya. Contohnya meniru tingkahlaku mengamuk (temper tantrum) rakannya setelah 24 jam peristiwa tersebut berlaku.
Bermain juga dapat membantu bayi dan kanak-kanak membentuk pemahaman bahasanya. Melalui interaksi yang dilakukan oleh ibu bapa ketika bermain, bayi dan kanak-kanak dapat mempelajari dan memahami bunyi-bunyi bahasa, penggunaan kata dan ayat dalam perbualan seharian. Apabila sudah boleh bercakap, kanak-kanak dapat menyatakan maksud dan kehendaknya dengan baik kerana perbendaharaan katanya adalah luas dan banyak.
Selain dapat membuatkan bayi dan kanak-kanak seronok, bermain juga dapat membentuk personaliti dan tingkahlaku yang baik dalam diri mereka. Melalui aktiviti bermain, kanak-kanak dapat dilatih untuk berkongsi barang permainan, sabar, memahami perasaan orang lain, dan menggunakan bahasa yang baik dalam perbualan. Melalui aktiviti bermain juga, konsep kendiri yang baik juga dapat dibentuk. Penerimaan dan penghargaan kendiri kanak-kanak yang baik turut dapat dipupuk sekiranya ibu bapa atau penjaga memberi bimbingan sepanjang aktiviti bermain itu dijalankan.
Dr Mahani
UPSI
0 comments:
Post a Comment